Rabu, Mac 13

yang biasa


pagi. aku baru balik dari jogging pagi tadi. ringkas mukadimah aku, kan?

pernah terfikir tak kenapa sesuatu terjadi? contohnya, pagi ni kau keluar jogging. tapi tak sampai 10 minit, kau rasa sakit perut. terpaksa lah kau berhenti jog, spend masa seploh doploh minit dalam tandas pastu sambung jog balik. tapi serious ah of course lah semangat nak jog tu dah kurang. tambah-tambah pulak rasa memulas tu still ada. so, kalau kau kat tempat aku, apakah kau akan cuba untuk flashback ke malam semalam, ingat balik apa yang kau makan, ATAU, kau terus conclude, 'ah, biasalah sakit perut pagi pagi.'

member sejogging dengan rasa prihatinnya menyoal aku, kot-kot aku ada makan benda pedas malam semalam. oh, ya. aku ada makan nasi air (sejenis bubur berlauk). yang ada sambal ikan bilis di dalamnya, yang sangat pedas. tapi disebabkan aku terlalu lapar (lab habis pukul 7 bro), aku bantai je sampai licin mangkuk. oh, aku ada makan roti canai kosong jugak after main futsal malam tu. so, does any of this have something to do dengan sakit perut pagi ni?

yes, and/or no.

fatien amirah kalau dah loser memang loser lah tak boleh nak buat apa. kalaulah ada orang nak invent meter penyukat tahap keloseran seseorang, aku dah kena kaw-kaw dah agaknya. kenapa aku tak pernah nak relate sesuatu yang terjadi dengan sejarah? kenapa aku tak pernah terfikir aku sakit perut pagi-pagi sebab salah makan? kenapa aku tak pernah nak terfikir kaji sebab musabab sesuatu perkara?

aku tak terfikir makanan pedas penyebab aku sakit perut pagi-pagi sebab aku suka makan pedas. dan , aku tak rasa makanan pedas akan bagi aku mudarat pun. sebab aku suka pedas. aku suka makan makanan pedas. setiap hari ada makanan pedas. biasa. kebiasaan. kalau pegi mekdonal pun kau makan cili sos jugak kan? of course lah, orang yang tak makan pedas akan jadi a bit peculiar dengan benda pedas. tapi, aku ni, aku ni. sekarang aku cerita pasal aku.

kadang-kadang, mestilah kau fikir. ah, tak elok lah makan makanan pedas. tak elok untuk perut, tak elok untuk kesihatan. tak elok untuk rambut jugak, orang kata nanti cepat botak. entah lah sebab aku pun tak botak lagi kan. tapi, kadang-kadang jugak, mestilah kau fikir. ah, apa ada hal sakit perut sikit. pedas itu nikmat. weh, takde life lah tak rasa makanan pedas. buang 'Melayu' dari I/C kau kalau kau tak makan pedas langsung. serius ni, serius.

sebenarnya aku dah takde idea cemana nak sambung analogi cerita pedas aku ni. ok la, senang cerita macam ni la. aku sakit perut pagi ni. pada aku, sakit perut tu benda biasa. sampailah member aku buat konklusi dan buat aku terfikir yang sebenarnya makanan pedas yang aku makan malam tadi yang jadi penyebab aku sakit perut pagi ni. so selama ni aku telah bersikap acuh tak acuh dengan kesihatan perut sendiri. makan sedap kat tekak tapi perut yang terima kesan. eh kejap, bukan acuh tak acuh. cuma, macam tak ambil kisah. bukan tak ambil kisah macam tak peduli langsung tu. more to like, tak aware. okay that's it. TAK AWARE.

aku rasa tak best lah menganalogikan cerita sakit perut sebab makan makanan pedas dengan situasi sebenar aku. tak dapat feel tu. gentle cakap la, aku faktap jugak sekarang sebenarnya. fatien hati kering. segala taik life bagi kat aku, aku telan je. memang la aku telan. kadang-kadang tahap kering hati aku ni sampai aku fikir, 'aa kejap je ni. takde hal pun. nanti aku ok la', not being able to realize how shitty the situation is. 'till that one time, im going to break down. realizing how hard the situation had hit me. i'll end up blaming myself. seriously. masalah bila jadi heartless berkala ni macam ni laa. kau telan je semua benda pada satu masa yang sama. ambik masa jugak ah nak rasa kecelakaannya. benda macam ni pun boleh loading punya lama kan? haa, ini lah cerita aku. cerita kau, aku taknak tau.


nah, bukti aku jog pagi tadi.

kbai.

Tiada ulasan: